شنبه 15 اردیبهشت 1403

مهرداد بردبار

: پتانسیل گردشگری کلانشهر رشت و ایجاد فرصتهای شغلی

مهرداد بردبار کاندید ششمین دوره انتخابات شورای شهر رشت :

پتانسیل گردشگری کلانشهر رشت و ایجاد فرصتهای شغلی

 

 

 

 

سرویس آگهی ویژه انتخابات : بدون تردید گیلان سرشار از نعمتهای الهی است ، نعمتی که استانهای دیگر رویای داشتن یکی از این موهبات الهی را دارند . رشت هم که از دیرباز در بسیاری از جنبه ها مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است می تواند با یک نگاه ویژه به عنوان پایلوت گردشگری سلامت ، صنایع دستی و مسافر باشد و در همین راستا به عنوان فرصت شغلی یاد شود .

مهرداد بردبار کاندید ششمین دوره انتخابات شورای شهر رشت : پتانسیل گردشگری کلانشهر رشت و ایجاد فرصتهای شغلی

افزایش جمعیت در یک منطقه همواره با مشکلاتی همراه است و یکی از این قبیل مشکلات، ایجاد شغل برای افراد حاضر در منطقه است. یکی از روش هایی که می تواند به طور مستقیم و غیر مستقیم به ایجاد شغل کمک شایان نماید، استفاده از پتانسیل گردشگری است. این مفهوم به معنای قابلیت ها و […]

افزایش جمعیت در یک منطقه همواره با مشکلاتی همراه است و یکی از این قبیل مشکلات، ایجاد شغل برای افراد حاضر در منطقه است. یکی از روش هایی که می تواند به طور مستقیم و غیر مستقیم به ایجاد شغل کمک شایان نماید، استفاده از پتانسیل گردشگری است. این مفهوم به معنای قابلیت ها و امکاناتی است که در یک منطقه وجود دارد تا به واسطه آن بتوان گردشگران را جذب نمود. به این واسطه می توان اشتغال ایجاد کرد. کلانشهر رشت نیز از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به جاذبه های زیبای گردشگری می تواند به راحتی در این امر موفق باشد. در ادامه به معرفی تنوع و تعدد امکانات کلانشهر رشت برای جذب گردشگر خواهیم پرداخت.

پتانسیل گردشگری رشت

پتانسیل گردشگری رشت

پتانسیل گردشگری شهر رشت

شهر رشت دارای جاذبه های متعدد گردشگری است. فضاهای طبیعی، خانه های تاریخی، بناهای قدیمی و بسیاری از جلوه های زیبا که همگی می تواند برای جذب گردشگر موثر باشد. به عنوان مثال می توان به خانه میرزا کوچک خان جنگلی، نماد استقامت گیلان در برابر تجاوز بیگانه، خانه ابریشمی رشت به نام مالک آن، چشمه آب شور لاکان که به عنوان حوضچه آب درمانی معروف است، پل خشتی لوشان که بر رود شاهرود واقع است و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود.

حتی یکی از جاذبه های توریستی رشت که درآمدزایی بالایی نیز دارد، بازار روز رشت است که در آن تنوع محصولات استان دیده می شود. رنگارنگی این بازار به گونه ای چشم نواز است که هر بیننده را برای خرید محصولات وسوسه می نماید. از زیبایی های دیگر این بازارچه آن است که اطلاعات بومی و فرهنگ گیلان در آن زنده بوده و رواج دارد. حتی برخی از افراد با این فضا خاطرات گذشته خود را زنده می کنند. به همین سادگی می توان تاثیر پتانسیل گردشگری بر ایجاد شغل در کلانشهر رشت را مشاهده نمود.

شهر رشت مناظر بکر زیادی دارد و حتی مناطق ساحلی زیبایی نیز در آن وجود دارد که علاوه بر جذب گردشگر، سبب رونق کاری برای صیادان می شود. حتی تالاب بندر انزلی نیز در مکانی میان بندر انزلی و رشت واقع شده است. این تالاب بین المللی نه تنها گردشگر داخلی بلکه برای مسافران خارجی نیز از جذابیت و زیبایی فوق العاده ای برخوردار است و زمانی که افراد با استفاده از قایق موتوری به میان آن سفر می کنند، زیبایی های آن را بیشتر درک می کنند.

ایجاد شغل پایدار

ایجاد شغل پایدار

بزرگترین وسعت جنگلی رشت نیز که همان جنگل سراوان است، همواره در تمام طول سال از گردشگر مملو بوده و فضای بکر و آرامش بخش آن لحظات خاطره انگیزی برای گردشگران به همراه خواهد داشت.

تمام موارد اشاره شده نیازمند زنجیره ای از افراد و اشخاص است که با همکاری هم بتوانند به مدیریت این جلوه های طبیعی پرداخته و سبب ساز اشتغال پایدار شوند. این بخش ها می تواند گروه های مختلفی را جهت هدایت، نظارت، امنیت، معرفی و برنامه و بسیار امور دیگر فعال نماید که به این واسطه اشتغال در محدوده ای وسیع صورت پذیرد.

اطلاعاتی بیشتر در خصوص شهر رشت

رشد جمعیت شهر رشت طی 65 سال به ده برابر رسیده است و بیشتر مناطق این کلانشهر را جمعیت شهری آن تشکیل می دهند. در میان شهرهای ساحلی می توان گفت که شهر رشت از جمله پر جمعیت ترین بوده و به نسبت مساحت آن، جمعیت زیادی در آن ساکن بوده و یا در تردد هستند. شاید در طول شبانه روز جمعیت شناور یک میلیون نفری برای این کلانشهر به شدت زیاد باشد.

این شهر بزرگ پتانسیل گردشگری بالایی دارد زیرا در طول سال بیش از 10 میلیون بازدید کننده و گردشگر در کنار مسافران عمومی آن از این شهر بازدید می کنند که جای بس تعجب است که با این سیل انبوه علاقه مند، چرا تاکنون امکانات ویژه ای برای آن در نظر گرفته نشده است. شهر رشت یکی از شهرهای مرطوب و بارانی است و دمای آن تقریبا در طول سال معتدل است. اما با توجه به این که استان گیلان در کنار دریا قرار دارد، شرجی بودن هوا غیرقابل انکار است.

شهر رشت بین دو رودخانه واقع است. رشت در منطقه ای گود واقع شده است و در آن بناهای تاریخی متعدد و متنوعی وجود دارد. تمام مطالبی که در خصوص این شهر بیان گردید نشان از آن دارد که با مدیریت نوین می توان از پتانسیل گردشگری آن استفاده نمود و علاوه بر درآمدزایی، اشتغال زایی و ایجاد شغل را به خوبی ارتقاء داد. این ظرفیت به گونه ای است حتی بتوان برای تمام افراد ساکن در رشت، اشتغال پایدار ایجاد کرد و با گسترش آن، اشتغال را به مناطق حاشیه و اطراف آن نیز توسعه داد.

گردشگری و اشتغال پایدار

گردشگری و اشتغال پایدار

اما در پایان اشاره می شود که برای استفاده از این ظرفیت ها باید در گام نخست شهر رشت را به خوبی شناخت و فرهنگ و پیشینه آن را به دقت مطالعه نمود. زیرا در بسیاری از موارد با ورود برخی اقدامات نوین، قدمت و تاریخ یک قوم با صنعتی سازی به فراموشی سپرده می شود. در ادامه راه با استفاده از افراد بومی سنت و صنعت مدرن را در کنار هم پیش برد. تغییر معماری بر اساس فرهنگ بومی شکل گیرد و از دانسته های افراد با سابقه و دانای شهر در جهت راهبرد اهداف اشتغالزا استفاده شود. شهر رشت به عنوان یکی از پیشینه های تاریخی ایران به شمار رفته که عدم توجه به این موضوع، تخریب تاریخچه وسیعی از ایران را به همراه خواهد داشت. گردشگری با توجه به بوم منطقه می تواند برای نسل جدید جذابیت داشته باشد.

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna